warna warni kehidupan

hidup itu indah adanya
Subscribe

Sekilas Konsep Pemboran dan Rig Pemboran

November 27, 2010 By: andry Category: serba serbi pemboran

Secara sederhana PEMBORAN MIGAS diartikan membuat lubang sebagai sarana untuk mencari data bawah tanah atau untuk memproduksikan Sumber Daya Alam, khususnya minyak dan gas bumi.

Peralatan utama yang digunakan untuk operasi pemboran disebut dengan Rig Pemboran yang secara typical digambarkan sebagai berikut :

Lubang dibor dengan memutar pahat (bit) yang dipasang pada pipa bor (drillstring). Serbuk pemboran (cutting) yang dihasilkan dari putaran pahat dibawa ke permukaan dengan sirkulasi menggunakan fluida pemboran yang dipompakan dan dialirkan  ke bit melalui dalam drillstring, kemudian dari bit  kembali ke permukaan melalui annulus antara drillstring dan lubang bor.

Setelah tiba di permukaan, cutting yang terbawa oleh fluida pemboran dipisahkan dengan menggunakan peralatan pemisah padatan (Solid Control Equipment) yang bertugas memisahkan cutting dengan fluida pemboran

Setelah proses pemisahan tersebut, cutting di buang, sedangkan fluida pemboran yang sudah baik, dimasukkan lagi ke tangki lumpur umpan yang kemudian akan dipompakan kembali ke lubang melalui drillstring. Demikian seterusnya…

Untuk Rig sendiri secara umum dibagi menjadi 2 jenis yaitu Rig Darat (Land Rig) dan Rig laut (Marine Rig).

Contoh gambar Rig Darat :

Contoh Gambar Rig Laut  :

Demikian sedikit gambaran tentang konsep pemboran dan beberapa gambar tentang Rig pemboran.

Semoga bermanfaat.

Leave a Reply